Pages

14 Disember 2010

Pinjaman ASB menguntungkan?

Korang biasa tak dgr promote ttg nie pinjaman nie? Tapi yg masih baru dan segar pinjaman nie dlm bentuk sijil dan sijil itu dipgg oleh pihak dlm jangka masa pinjaman dibuat.Konsepnya mudah je korang buat pinjaman ASB daripada bank dan bank laburkan ke dalam akaun ASB.Tapi korang kena bayar lah duit yang korang pinjam kat bank tadi.Advancenya korang bukan sahaja dapat balik pinjaman dibuat malahan korang dapat dividen daripada pinjaman ASB yang korang laburkan td.Sebagai cth korang pinjaman rm10000 daripada bank dan bank laburkan dalam akaun ASB.Tiap2 bulan korang kena bayar kat bank berdasarkan jumlah yang ditetapkan.Cthnya klu amik 20 tahun korang kena bayar rm67 sebulan pada bank.
Rasanya rmi yg dah faham konsep nie, mudah saje cuma adakah menguntungkan pada kita.Pada pendapat aku la ada pro dan kontra.Pronya daripada xmenyimpan langsung baik hulurkan je kat bank and anggap sebagai simpanan hari kemudian.Ckp tahun dapat sijil dan dividen daripada ASB.
Tetapi kontranya klu own saving lagi menguntungkan kerana duit kita hak kita sedangkan pinjam dengan bank mestilah ada win2 situation.Jadi ini terpulanglah pada korang sendiri.Aku akur aku mmg lemah nk kumpul wang sendiri.Disiplin aku tahap gaban soal wang kecuali aku simpan dan duit mmg susah nk kuar dan cara cm2 mmg aku mengalah.Maklumlah kehendak manusia tidak terbatas.
Tapi nasihat aku pada yg muda elok sgt lah amik, sbb korang blh menikmatinya di usia awal dewasa.Tak banyak pun just rm67 je.Rokok leh lebur xkan simpanan xleh labur.Aku dapati rmi budak2 muda dah sedar akan skim ini.Apapun bergantung kepada korang sendiri.Skim nie korang leh dapati daripada Maybank , RHB dan CIMB.Bank lain aku xpasti.So akhirnya LU FIKIR LA SENDIRI...

4 comments:

beautiful_rose berkata...

aku dah 2thn wat pinjaman nieh.mmg de pro dan kontrnya tapi sekurang2 nya aku dpn menyimpan.kalo nak harap smpn sndr mmg tak la lagi2 bila dah ada kad ATM.nasib baik ASB x ada kad ATM kalo tak,mmg parah la.

tapi now aku kena kerja keras tok smpn lebih lagi mybe byk benda yang aku nak sekat sebelum kehabisan duit.adoilah....

Idalara berkata...

tak penah buat pinjaman untuk asb ni..ekonomi asik merudum je tak menmgizinkan lagi..

Idalara berkata...

tak penah buat pinjaman untuk asb ni..ekonomi asik merudum je tak menmgizinkan lagi..

azman berkata...

kita bijak ros
ikut kak ida mana yang terbaik