11 September 2009

Ketika nafsu sebelum berbuka

Semua rasa tak cukup, air yang penuh satu jag rs mcm xcukup jer, air satu jenis rs mcm xmemadai jer.Kuih satu jenis rs mcm sedikit sgt jadi belilah pelbagai jenis kuih muih.Lauk pauk yg dibeli rs mcm sedikit aje kalu boleh smua jenis lauk mesti ada.Kadang2 ada makanan yg bukan pilihan kita turut berada dalam perancangan sebelum berbuka.Kalu blh nk penuh satu meja, kalau ronda pasar ramadhan sekurang2nya dua kali, kdg2 teringat makanan yg sedap semalam rs nk beli lagi sekali.
Akhirnya terhidanglah semua di atas meja.Ada popiah, ada kepak ayam madu, ada kuih muih, ada nasi kerabu, ada pulut udang, ada air tembikai dan roselle.Bila sahaja azan berbunyi dapat sebiji kurma dan air manis kenyang pulak rsnya.Selera yg berkobar2 tadi sudah semakin berkurang.Nafsu nk makan juga berkurang.Inilah berkatnya puasa namun aku dah buat pembaziran.Namun aku kesedaran AMAT TIPIS sehinggalah menanti malam penuh mulia iaitu malam Lailatul Qadar.

p/s:payahnye nk bangun sahur...

7 comments:

jai@jezz berkata...

ishk.... ni nafsu kau la ni...x elok la melatak beli makanan pastu membazir...

** menanti kehadiran Lailatul Qadar.. :)

Ivy Metaga berkata...

hurmm..mmg biasa macam tu, sy pun selalu macam tu juga, masa lapar tgk semua makanan macam sedap je kan, tapi bila dah mula makan, mesti tak dapat abis semua hehee...

Wanita Itu berkata...

semua orang mcm tu kan..

sama la..tp akhir2 ni, tak beli sangat dah pun..

bukan sebab timbul kesedaran, tapi sebab masa time nak beli lauk, lauk mmg dah abis hee..

vidadarisakura berkata...

tamak kan.haha

sI tEDI berkata...

adehhh.. separuh terasa.. selalunya air yg sampai 203 jenis.. lauk pauk dan kuih muih biasa2 sahaja :)

farah berkata...

membazir je kan.

:)

azman shah berkata...

jai, terukkan hehe

ivy, kita serupa hehe

wanita, kita juga sama hehe

vida, hehe ko pun sama

si tedi, air 203 biar btl ...

farah, yup confirm...nafsu katakan