08 September 2009

Beza raya dulu dan sekarang

Sekadar nk kongsi pengalaman dan pemerhatian beza raya dulu dgn raya sekarang.
Bacalah dulu mungkin korang ada sedikit tambahan dan komen.
1.dulu kuih raya mmg cukup rajin buat sendiri, kdg2 sampai berpuluh2 jenis kuih pun sanggup buat, tp skrg banyak dh kuih tunjuk jd dah malas nk buat kuih sendiri.Pg je kt bazar ramadhan pilih je yg mana berkenan di hati.Harga soal kedua.Kadang2 p beraya rs kuih sama je sbb mmg dibeli di kedai yang sama.Jadi skrg kita nie pemalas atau lebih untung beli?fikir2kan
2.dulu budak2 kampung duk riuh rendah ronda kampung dgn bunyi mercun dan meriam buluh tapi skrg sunyi sepi sbb kerajaan dh haramkan.Pelikkan dulu depa main mercun xkuar paper pun yg tgn kena mercun putus jari dan mcm2 lg.Jadi paling lekeh pun yg ada main mercun pop2 jerla.Xperla keselamatan bdk2 jugak 2.
3.dulu budak2 sgt rajin singgah beraya rumah kita tp skrg dah kurang, depa lebih suka melepak depan tv.ctr best2 je hari raya nie jdi dah xda sape pun yg nk dtg berkunjung.dulu dpt seringgit mcm dpt rm10 tp skrg budak2 duk perlekeh jer dpt rm1 sbb nk beli ais krim pun xda, hahaha.
4.skrg duk reka lagu raya mcm2 sampai buat album lg tp ssh nk tinggal kesan mendalam kepada kita berbanding lagu lama2 lagu raya mesti menyusuk kalbu tambahan yg duk berjauhan dari keluarga mesti tangkap nangis punya.Aku nie lagi la duk dkt sgt dgn family mmg xda kesan pape pun lagu raya.
5.dulu kt kampung rajin pasang pelita tanda kemeriahan di bulan mulia tp skrg duk psg lampu kelap kelip jer habis ctr.
dan yg paling menyentuh jiwa adakah kita pose skdr menahan lapar dan dahaga saja...adakah kita kerap mmbaca al quran...adakah kita kerap ke masjid...adakah kita kerap bersedekah...adakah kita benar2 insaf...

14 comments:

sI tEDI berkata...

ya.. aku setuju kelima-lima ulasan. Jauh bezanya dan aku rindu hari raya yang dulu. begitu terasa dah penuh kesyahduan...

:)

ustazah dyLLa berkata...

ustzah pun bgitu jua...

jai@jezz berkata...

1. eh. i smpai skang buat kuih raya.. jgn harap nak beli.. x sodappp..

2. sebab zaman dulu teknologi penyebaran maklumat kureng so kes2x tangan putus apa semua x disiarkan.. now still lagi what bdak2x main mercun..

3. x tau la kat tmpat kau camner.. tp kat umah aku nih bdak2x still ramai berkunjung.. kalau takat bg RM1 tu x der masalahnya pon.. aku still bagi RM1 kat bdak2x..

4. Best apa lagu raya skang.. cumer dorang x mainkan selalu lagu tu.. dok ulang lagu lama.. so hati terpikat pada lagu lama.. lagu baru diabaikan..

5. adoii...~ skang kawasan umah i dah pasang pelita.. pelita tu x kan lapuk la ditinggal zaman.. kalau bab pose tu plak.. hehehehe.. pikir sendiri ah.

** bleh ke komen macam ni.. ;p

farah berkata...

bab kuih raya tu betul,
kebanyakannya kuih tunjuk je skrg.

:)

tp, saya amat bersetuju utk kesemuanya.

suezensuzanna berkata...

hurm....aku beza raya dulu ngan skang....ermm

1. Aku sponsor sume kuih raye tuk rumah aku dh takde buat2 kuih raye dh

2. Aku kene bg duit raye tuk parent n adik2 aku, dh takde dh turn aku tuk ambik duit raye

3. Aku kene drive sendiri tuk blk kg..sebab aku dh pandai bwk kete...:D

Ivy Metaga berkata...

dulu dan sekarang mungkin ada bnyk beza nya, cuma yg masih sama perayaan tu akan di raikan tiap2 tahun hehe

sHEmA_sHImoT:D berkata...

my new link..

www.iniapaakurasa.blogspot.com

azman shah berkata...

si tedi, feel dia lain la

azman shah berkata...

ustazah, ermm

azman shah berkata...

jai, blh jai aku mmg suka

azman shah berkata...

farah, tq...

azman shah berkata...

sue. btl2 giliran kita bagi duit ry pulak hehe

azman shah berkata...

ivy, slmt hari raya hehe

azman shah berkata...

shema, i follow...