Pages

06 Februari 2011

Nak cari duit lebih

Macam-macam cara nak hidup untuk tampung kehidupan, cara mcmana nk tambah pendapatan.Ada yang kerja makan gaji dan ada yang kerja sendiri.Aku juga turut berangan nak tambah income.Dl aku dah masuk mcm2 mlm tp kerap xmenjadi bak kata pepatah hangat hangat tahi ayam.Berangan bagai nk rak tp still xleh pegi punya.dah cuba pelbagai cara tp still mcm 2 jugak.Mmg aku xda skill mlm.Jadi sekarang mcmmana nk tambah income, xkan masih nk berangan lagi.Aku tgk orang kaya bertambah kaya orang miskin bertambah miskinm, cuma tahap aku sekarang masih lagi sederhana.ckp ada kereta dan rumah, cukup2 makan je cuma belum sampai time gaji lagi poket dah kosong malahan bertambah negatifnya.Akhirnya kemelut ini sentiasa menjadi persoalan, cuma yg mampu aku buat sekarang ialah kaedah berjimat walaupun kadang2 aku membazir juga.Masalahnya aku tiada motivate ke arah penjimatan, ada sahaja yang nk dibelanjakan, cuma kadang2 aku saving yg terlampau dan adakalanya aku berbelanja di tahap yang melampau.Kesimpulannya aku kena fikir positif aku kena belanja ikut keperluan, kalau barang itu wajib beli mmg aku kenalah beli tetapi kalau barang itu sudah ada saving lebih baik.Cubalah saving sebaik mungkin agar sampai je time gaji ada lagi baki kat simpanan.kadang2 aku terfikir nak buat pinjaman then aku masukkan duit pinjaman tu dalam simpanan asb tetapi mampukah tidak mengerakkan duit itu keluar semula nanti, sedangkan duit dalam asb blh dibuat pengeluaran bila2 masa sahaja, pening dibuatnya dan fikir juga tidak ke membebankan nanti bila aku kena bayar tiap2 bulan?akhirnya aku letakkan persoalan itu tanpa dijawab.Sekurang2nya memberi aku sedikit harapan untuk bergelut dgn kehidupan yang ada.

0 comments: